E-õppija käsiraamat
Tekstiroboti kasutamine
Vaata õppematerjali “Õppimine ja õpetamine tehisintellekti ajastul: kuidas kasutada tekstiroboteid õppetöös”: https://sisu.ut.ee/ti
Microsoft Copilot (https://copilot.microsoft.com/), ChatGPT (https://chat.openai.com/), Gemini (https://gemini.google.com/), Claude AI (https://claude.ai/) ja teised tekstiloomemootorid ehk tekstirobotid on tehisintellekti (ingl artificial intelligence, AI) keelemudelitel põhinevad süsteemid, mis suudavad luua teksti, pilte või muud meediat nii hästi, et tulemust võib olla inimese loodud sisust raske eristada.
Tekstirobotiga vesteldes pead sisestama lähtetekstina ehk viibana (ingl prompt) oma küsimuse või soovi. Et saada parem tulemus, on kasulik koos küsimuse või sooviga anda lisateavet ja konteksti. Tekstirobot annab seejärel väljundi, mille põhjal saad jätkata dialoogi ja esitada täpsustavaid küsimusi.
Kontrolli alati tekstiroboti esitatud fakte ja allikaviiteid!
Arvesta, et tekstirobot võib tsiteerida väljamõeldud allikaid, teha loogika-, vormindus-, arvutus- ja grammatikavigu ning anda eelarvamuslikke vastuseid, mis ei arvesta kultuurierinevusi ega sotsiaalseid norme. Vastus võib eirata andmekaitsereegleid ja sisaldada valesid isikuandmeid. Seepärast tuleb esitatud fakte ja allikaviiteid kindlasti kontrollida. Tekstiroboti väljundi kasutamise eest vastutab selle kasutaja, kellel peavad koostatud teksti hindamiseks olema sobivad teadmised.
Alates 2024. aastast saavad kõik ülikoolipere liikmed kasutada Copiloti tekstirobotit.
Vt juhiseid.
Üldiselt julgustab ülikool tekstiroboteid õppetöös kasutama, et toetada õppimist ja õpetamist ning arendada üliõpilaste õpi- ja tööoskusi.
Alates 2024. aastast saavad kõik ülikoolipere liikmed kasutada Copiloti tekstirobotit. Selleks tuleb Microsoft Edge’i või Google Chrome’i veebilehitsejas logida sisse lehel https://copilot.microsoft.com/ ülikooli kasutajakontoga.
Näiteks saad tekstirobotit kasutada iseseisva töö tegemisel, et paluda selgitada mõisteid, küsida ideid, korrigeerida teksti ja esitada endale kontrollküsimusi; kirjatöö alustamise tõrkest ehk nn tühja paberi hirmust ülesaamisel; ajurünnaku abilisena; programmeerimise abivahendina; teksti toimetamisel ja tõlkimisel; kriitilise mõtlemise arendamisel, hinnates tekstiroboti väljundit; mahukast materjalist esmase ülevaate saamiseks.
Tekstiroboti kasutamisel on suur ökoloogiline jalajälg. Tekstirobotid vajavad võimsaid servereid, mis tarbivad palju energiat nii tööks kui jahutuseks.
Õppejõul on õigus oma õppeaines otsustada, mil viisil võib tekstirobotit kasutada või vajaduse korral selle kasutamist piirata. Enne ülesannete täitmist uuri, kas tekstiroboti kasutamine kursusel on lubatud. Kui kasutad seda piirangust hoolimata, ei viita selle kasutamisele korrektselt või esitad tekstiroboti loodud teksti enda nime all, on see akadeemiline petturlus, mida käsitatakse samamoodi nagu teisi akadeemilise petturluse juhtumeid. Kui kasutad tekstirobotit piirangust hoolimata ning esitad selle loodud ja nõuetekohaselt viidatud töö, ei ole tegemist petturlusega, vaid õppeaines hinde/arvestuse saamiseks seatud tingimuste mittetäitmisega.
Tekstiroboti kasutamisel on tähtis eesmärgipärasus, eetilisus, läbipaistvus ja kriitiline suhtumine. Teise inimese isikuandmete tekstirobotisse sisestamine ja tema kohta otsingu tegemine on isikuandmete töötlemine, mistõttu tuleks seda õppetöös vältida. Isikuandmete kaitse üldmääruse kohaselt saab seda mõista kui inimese kohta profiilianalüüsi koostamist, milleks on aga tarvis inimese selgesõnalist nõusolekut.
Õppejõud ei saa kohustada üliõpilast looma tekstiroboti kasutamiseks eraldi kontot või kasutama Google’i või Facebooki kontot.
Tekstiroboti loodud teksti esitamine igasuguses akadeemilises tekstis oma isiklike mõtetena on akadeemiline petturlus.
Kui kasutad tekstirobotit kodutöö kirjutamisel, tuleb selgitada (nt metoodikat käsitlevas peatükis, muus tekstis või lisana) selle kasutusviisi: näiteks kirjeldada, milliseid küsimusi esitati, milline oli tekstirobotilt saadud väljund ja mil määral seda muudeti (näide 1). Tekstiroboti kasutamise viisi kirjelduse järgi peab olema üheselt mõistetav, millises ulatuses ja millisel moel on seda töös rakendatud. Tekstirobot ei ole avaldatud allikas ega autor, vaid tekstiloomise mudel, mis võib olenevalt suhtlusolukorrast anda eri vastuseid.
Näide 1
Siinses töös kasutatud küsitluse struktuuri loomiseks kasutati Microsoft Copiloti (2024) tekstiroboti abi. …
Näide 2
Järgnev definitsioon põhineb ChatGPT 22. aprilli 2023. aasta vastusel küsimusele „Mis on keelemudel?“. Tulemus oli järgmine: „[—]“ (OpenAI, 2023).
Tekstisisene viitamine sõltub akadeemilises üksuses või ajakirjas kasutatavast viitamisstiilist (APA, Chicago, MLA vm).
Kasutatud allikate loetelus tuleb ära märkida tekstiroboti looja, kasutatud tekstiroboti versiooni aasta, konkreetne tekstirobot ja selle versioon, keelemudeli tüüp või kirjeldus ning tekstiroboti veebiaadress.
Näiteks võib APA stiilis viite vormistada nii:
- Microsoft. (2024). Microsoft Copilot (3. märtsi versioon) [suur keelemudel]. https://copilot.microsoft.com/
- OpenAI. (2023). ChatGPT (22. aprilli versioon) [suur keelemudel]. https://chat.openai.com/
Uuri lisaks
- Tartu Ülikooli suunis tekstiroboti kasutamiseks õppetöös. https://ut.ee/et/sisu/tartu-ulikooli-suunis-tekstiroboti-kasutamiseks-oppetoos
- Juhised tehisintellekti (AI) kasutamise kohta Tartu Ülikoolis. https://wiki.ut.ee/pages/viewpage.action?pageId=218073591
- Elements of AI (tasuta eestikeelne e-kursus). https://www.elementsofai.ee/
- Juhised Microsoft Copiloti’i kasutamise kohta Microsoft Edge’i ja Google Chrome veebilehitsejas. https://wiki.ut.ee/display/AA/Microsoft+Copilot